Direktlänk till inlägg 10 januari 2014

Fackin Bag!!!

Av Anneli - 10 januari 2014 19:48

Min mormor gick bort den 14 okt 2011 och jag kan än idag inte fatta att det faktiskt är sant.Hon finns i mina tankar varje dag och varje natt.Det går inte EN endaste dag utan att jag tänker på henne..De visa har sagt att hon finns där , hos mej, varje ögonblick...och jag VILL verkligen TRO det...min mormor VAR och ÄR mitt allt.

Just därför väljer jag att dra en "favorit i repris" ; Jag vet, jag har skrivit om det förr....och kanske kommer jag någon gång att skriva om henne igen....det blir lätt så när kärleken flödar...Min mormor... Hon fyllde 70 det året och min mamma hade bestämt att vi skulle bjuda på en Londonresa med lite shopping och god mat.Mormor pratade inte speciellt bra engelska, för att vara helt ärlig, så pratade hon inte alls....bara vissa ord...Hon och systrarna envisades med att gå på engelska kurs varje höst...Det var änkemannen Sigurd som bodde tvärs över gården som var lärare.Han hade studerat engelska på Oxford och hade ett uttal som hade gjort Antony Hopkins  grön av avundsjuka.Dessutom artikulerade han otroligt bra.Mormor och systrarna var minst sagt imponerade.Varje torsdagskväll tisslades det och tasslades det i garderoben hemma på Byttorp och en och annan flaska smugglades med i handväskan..Hur mycket engelska de egentligen lärde sej är okänt men att det blev en del resor ner till Grand Hotell om lördagskvällarna och en och annan resa till Gran Canaria... det är helt säkert.Men mormor var lurig: De ordhon kunde på engelska briljerade hon gärna med och de ord som fattades tog hon lika gärna på svenska; Resultatet blev; SVENGELSKA med betoning på SVEN.


Mamma hade lovat mormor en alldedeles NY och EXKLUSIV väska ifrån självaste HARRODS.Och det bästa var att mormor skulle få välja alldeles själv.Något som var mammas värsta mardröm då det var vida kännt hur svårt mormor hade att bestämma sej.Mamma hade alltså försökt att förbereda mormor dagen innan på vad som skulle ske och alldeles speciellt bett henne att tänka efter vad hon verkligen VILLE ha...Och mormor hade TÄNKT minsann ..

Dagen D kom och mamma , styrkt av ett glas vin, tog med sej mormor upp till Harrods mest exklusiva väskavdelning där de vackra ryska och japanska expediterna stod på rad.Mamma samlade ihop sej kan jag tänka mej....och frågade mormor vad hon ville ha.Mormor skrattade glatt och körde på sin svengelska; De ord hon inte kunde på engelska tog hon på svenska, NO PROBLEMS. "I want väska med många FACK..." säger mormor och ler glatt ...

Det här med facken var väldigt viktigt för mormor...Hon ville ha ett fack för plånboken, ett fack för busskortet och ett stort FACK för Steppskorna God Forbid....Mormor älskade nämligen att steppa...mer om det en annan gång...Expediterna utbytte blickar och log ansträngt."Yes, I like FACK " säger min älskade lilla mormor och flinar upp sej glatt mot expediterna som fattar NADA. "I LOVE FACK" säger mormor igen liksom för att förklara denna förkärlek för väskor....nu kan expediterna inte längre dölja sin avsky....denna lilla rundnätta dam på 1,50 m som bara pratar om "FUCK"....   De skakar på sina huvuden och vänder sej om...."I LOVE FUCKS" säger min älskade lilla fina mormor  avslutningsvis när mamma betalar DIOR väskan för ca 10,000 SEK.Att hon sedan stoppade ner den nya väskan i en EPA plastpåse varje gång hon gick ut (det fanns ju både ficktjuvar på bussen och annat...) , det är en helt annan historia...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli - 13 juni 2015 20:11

Idag har varit en väldigt tung dag. Faktiskt en av de tyngre dagar i mitt liv...och dessa är lätt räknade då det inte är SÅ väldigt mycket som får mej ur balans eller rubbar mina cirklar.När barnen är sjuka, när en älskad mormor går bort eller när ...

Av Anneli - 3 juli 2014 18:18

Det började nog förra fredagskvällen, syrran mamsen och jag satt uppflugna med varsitt glas vin i näven i uterummet.Mamma drog upp tröjan och synade magen..."Usch vad trist det är när jeansen sitter så hårt..." suckar hon uppgivet och synar oss andra...

Av Anneli - 13 juni 2014 14:43

Jag och Syrran brukar alltid väldigt kärvänligt kalla varandra för TAIKONS när det är läge för det så att säga...det kan vara om vi t,ex trycker in alla ungarna i EN bil (och kör en väldigt LITEN sträcka skall poängteras).Glömmer aldrig när vi åkte i...

Av Anneli - 28 mars 2014 20:13

Jag har länge tänkt att jag skulle tillägna en av mina bästa vänner några rader.Det kommer hursomhelst aldrig att göra honom rättvisa...Men jag försöker ändå.För det är han värd.Minst. Joan kom in i vårt liv den våren Ella var nyfödd. Det var den...

Av Anneli - 21 februari 2014 18:26


Blev bara så tvungen att fortsätta lite till om det här med barn; Syrran berättade en ("rolig") historia om en av sina ungar häromdagen.I och för sej tyckte hon nog inte själv att det var så där förfärligt roligt i just det momentet men när hon skull...

Presentation


Hemvändande Señorita efter 25 år i Spansk Exil.Bor med Los 3 Amigos utanför Varberg.Har passion för Rock, Cava och ett fartfyllt Liv...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards