Direktlänk till inlägg 6 december 2013

Vi kör väl en liten runda till ......

Av Anneli - 6 december 2013 19:02


Imorgon, den 7 December, är det exakt ett helt år sedan vi landade på svensk mark....och denna gången var det inte för att spendera några kalla semesterveckor i Fäderslandet, ånej, denna gången var det allvar....att flytta tillbaka till det landet man lämnade den 14 aug 1987.

Den gången var det gråt och tandagnisslan som gällde och jag hade aldrig kunnat drömma om att Mallorca skulle bli mitt hem för de närmaste 25 åren (med undantag för något år på flickpension i Schweiz när farsan började tröttna på de nattliga eskapaderna och hemkomsterna i gryningen på något vingliga ben....)

Jag kan säga att det var med blandade känslor vi tog Svensk mark och framtiden var klart osäker.

Vi kom till ett snötäckt Göteborg med isglimmande trädtoppar som gnistrade i decembernatten när taxin körde oss mot Varberg.

Det första och enda jag tänkte på var att barnen skulle trivas, jag själv har alltid haft lätt att anpassa mej...på gott och på ont....en rastlös själ i en fridfull kropp kanske man skulle kunna uttrycka det..

Efter ett år kan jag ärligt påstå att jag ångrar inte flytten EN sekund; Inte ens när regnet piskar utefter rutorna i mitten av Maj, eller när vi måste sitta under yllefilt ute i Juli- sommarnatten , eller när mörkret sänker sej kl halv fyra på eftermiddagen i November, eller när man måste gå ut och skrapa bilrutan i Oktober....Nä, inte ens då ångrar jag det.


Bara någon gång ibland tänker jag tillbaka, på doften, när dagen svalnade i vår Mallorkinska alpby efter en het sommardag...hur det luktade av apelsinträden och hur det svarta mörkret totalt tog över dagen med bara Palmerna som vackra horisonter som skuggade sej emot det vackra berget Galatzo som höjde sej i natten.

Galatzo, ett berg fyllt av glädje och sorg....där M ligger begravd, som valde att avsluta sitt unga liv bara några veckor efter att vi lämnat Capdella.En otroligt vacker bergstopp dit många vandrat och som alltid avtecknar sej som en ledstjärna i mörkret.

Ibland saknar jag också torget och parken där barnen lekte tills sent på kvällen och det fanns inget som hotade deras glädje.

Sällan tänker jag på husvinet på bybaren, hur beskt det smakade efter första klunken, men med vänners sällskap och livsglädjen som fanns, - så blev det riktigt gott efter ett glas.

Någon gång minns jag även hur den  nygrillade bläckfisken smakade och hur vackert gul paellan var som rykande bars in på bordet...och kanske en gång då och då snuddar mina tankar vid våra sena nätter ute på terrassen där vi avklarade en del världsproblem och kanske även drack några flaskor vin ...men bara någon gång tänker jag tilbaka.Minnen är vackert att ha, att lagra långt inne för att ta fram när tiden är mogen.Man ska inte vara bitter för det man inte har längre utan istället se morgondagens möjligheter.Så mycket har livet lärt mej så här långt.

Man har inte roligare än man gör sej.Livet är här.Och nu.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli - 13 juni 2015 20:11

Idag har varit en väldigt tung dag. Faktiskt en av de tyngre dagar i mitt liv...och dessa är lätt räknade då det inte är SÅ väldigt mycket som får mej ur balans eller rubbar mina cirklar.När barnen är sjuka, när en älskad mormor går bort eller när ...

Av Anneli - 3 juli 2014 18:18

Det började nog förra fredagskvällen, syrran mamsen och jag satt uppflugna med varsitt glas vin i näven i uterummet.Mamma drog upp tröjan och synade magen..."Usch vad trist det är när jeansen sitter så hårt..." suckar hon uppgivet och synar oss andra...

Av Anneli - 13 juni 2014 14:43

Jag och Syrran brukar alltid väldigt kärvänligt kalla varandra för TAIKONS när det är läge för det så att säga...det kan vara om vi t,ex trycker in alla ungarna i EN bil (och kör en väldigt LITEN sträcka skall poängteras).Glömmer aldrig när vi åkte i...

Av Anneli - 28 mars 2014 20:13

Jag har länge tänkt att jag skulle tillägna en av mina bästa vänner några rader.Det kommer hursomhelst aldrig att göra honom rättvisa...Men jag försöker ändå.För det är han värd.Minst. Joan kom in i vårt liv den våren Ella var nyfödd. Det var den...

Av Anneli - 21 februari 2014 18:26


Blev bara så tvungen att fortsätta lite till om det här med barn; Syrran berättade en ("rolig") historia om en av sina ungar häromdagen.I och för sej tyckte hon nog inte själv att det var så där förfärligt roligt i just det momentet men när hon skull...

Presentation


Hemvändande Señorita efter 25 år i Spansk Exil.Bor med Los 3 Amigos utanför Varberg.Har passion för Rock, Cava och ett fartfyllt Liv...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards